Jacob Anthony Barton インタビュー Interview with Jacob Anthony Barton
- 2016/05/22
- 14:59
Today's microtonalist is Jacob Anthony Barton, holding his udderbot.
本日の微分音音楽家はアメリカ合衆国イリノイ州出身のJacob Anthony Barton。
21世紀の重要な発明(!)であるというudderbotを携えて。

・What has brought you to making microtonal music?
When I realized what microtonal music was, I was about 17 years old and it was like a lightbulb going on. From there I read Harry Partch, where I was drawn to Wilfred Perrett's 19-tone just intonation scale. This led me to doing an experiment in 19-equal that convinced me of the merit of the microtonal endeavor. It took about 10 years for my original conception of it to decay.
・微分音音楽を作ることになったきっかけを教えてください。
微分音音楽が何かはっきりと分ったのは17歳の頃であり、そういうことか!という感じでした。それ以来ハリー・パーチを読み、Wilfred Perrettの19音純正律に興味を引かれることになりました。そうして19平均律に行き着いたんです。微分音を頑張ることのメリットについて確信しましたね。私自身のオリジナルの概念に熟成するまでに、約10年かかりましたが。
・Tell us about your microtonal instruments, devices, whatever you use.
I have worked most on my own two ears, microtonal player piano sequencing, and the udderbot, a real-life 21st century acoustic new invention(!)
I also use the DAW Reaper (reaper.fm) because it uses digital effects to mock analog control, which helps me transpose into keys that ape my own sense of absolute pitch. And I favor Soundcloud for listening because it is a new paradigm for radio stations :)
・使用する微分音の楽器や機材について教えてください。
私はほとんど自分の耳を頼りに作曲してきました。それから微分音のピアノ演奏のシーケンス、そしてudderbotですね。これ、正真正銘の21世紀のアコースティックの新たなる発明品なんです(!)。(訳注トップの写真を参照)
DAWのReaper (reaper.fm)も使います。デジタルエフェクトをアナログを模倣するように使えるんですが、それが私だけの絶対音感の感覚を再現するために鍵盤に音を移調することに役立つんです。それから、SoundCloudを聴くのが好きですね。あれは新しいパラダイムのラジオですから。:)
・Is there any important point when you compose microtonal music?
My main criterion in composing is brevity -- is it brief enough? "The shortest construction to adequately convey a thought ... is long enough." -- Herbert Brün
see also Scott, R. (2014.) The art of brevity. Visual Arts Journal 40(1):121-123.
・微分音音楽を作曲するにあたって、大切にしていることはありますか?
私が作曲において主な基準としていることは、簡潔さです。これは十分に簡潔かな?「思考を適切に運ぶもっとも短い構造・・・は、十分に長い」- Herbert Brün
Scott, R. (2014.) The art of brevity. Visual Arts Journal 40(1):121-123. も参照してください。
・Tell us about your favorite microtonal music.
My favorite microtonalist was Ivor Darreg. I haven't heard much of his music, but his writings are available via http://www.tonalsoft.com/sonic-arts/darreg/contents.htm . It is because of him that I proudly use the word xenharmonic, and keenly listen to anyone who does the same. My favorite xenharmonic music includes Ben Johnston's string quartets, Toby Twining's Chrysalid Requiem, Hans Reichel's daxophone music, Judy Dunaway's balloon music, and many experiments carried out by amateurs (in the sense of its original meaning) all over.
・好きな微分音の音楽はなんですか?
私が好きな微分音音楽家はIvor Darregでした。そんなに沢山聴いたわけではないのですが、Darregの文章がここで読めます。
http://www.tonalsoft.com/sonic-arts/darreg/contents.htm
私が誇りを持ってゼンハーモニー(*1)という言葉を使うのは彼が所以であり、同じように言う方のものであれば何であれ熱心に耳を傾けます。私の好きなゼンハーモニーの音楽は、Ben Johnstonのstring quartets, Toby TwiningのChrysalid Requiem, Hans Reichelのdaxophone music、Judy Dunawayのballoon musicなど、そしてアマチュア(その起源の意味においてです)たちによってもたらされるたくさんの実験です。
訳注*1 ゼンハーモニー(Xenhamony)とはIvor Darregによるmicrotonalのための用語。
古代ギリシャ語の xenia"hospitable," "xenos"(foreign)という言葉から採られているそうです。
microのtonal(調整)という意味合いが含まれないこともあり、こちらの言葉が好まれることも多いです。
日本語の微分音は厳密にはmicrotoneには当てはまっても、microtonalには当てはまらないかもしれません。
microtonalでは微分調性という意味を含みうるため、伝統的な調性内における微分音の使用が、microtonalと
呼べるのかは、議論の分かれるところでしょう。本ブログでは、所々で一番相応しいと判断した訳語を使用します。
What's microtonal to you?
To me right now, it is both a place and a time, a lightness and a struggle. It is paranoia that the government is tracking our soul, the unspeakable inability to reach out, the boldness to do so anyway. It is powerful medicine. It is fart noises and joking and internationalism without globalism. Microtonality is a time zone.
あなたにとって微分音音楽(マイクロトーナル)とは?
今のところ私にとって、それは場所と時間の両方であり、軽快(lightness)さと、そして奮闘することです。
それは政府が我々の魂を監視しているというような被害妄想であり、到達するには言語を絶するような無力さ、とにかくそんなことをする大胆さ、厚かましさ。そして強力な治療薬です。
それはおならのノイズとか冗談です。グローバリズを伴わないインターナショナリズムです。マイクロトーナリティは時間帯(タイムゾーン)なのです。
・Do you have some favorite non-microtonal music?
Non-xenharmonically, I haven't listened to a wide range but am beginning to appreciate field recordings, collaboratively engineered music (for lack of a better term), and microtonal music made in a different experimental spirit than my original specific aims. Soundcloud artists fuk2deth, jackwright, dhaNiro, and Animal Picnic are perhaps examples of this? tongue emoticon
One genre I do NOT like is ambient music. I think it puts people to sleep, and we are in a time where people need to wake up to our noisy world, not medicate themselves with music.
・特に微分音音楽でない音楽で好きなものはありますか。
ゼンハーモニックでないものは、それほど広範囲には聴いていませんが、フィールドレコーディング、collaboratively engineered music (いい用語がないのでこう言っておきます)、そして私オリジナルの特有の目的とは異なった実験的精神によって生まれた微分音音楽などの良さが分かりはじめています。
恐らく、Soundcloudのアーティストのfuk2deth、 jackwright、 dhaNiroやAnimal Picnicとかはそんな例ですね? 一つ、私が好きではない音楽は、アンビエント・ミュージックです。アンビエントは人を眠たくさせますが、今を生きる私たちにとって必要なのは音楽で瞑想することではなくて、この騒々しい世界に目を覚ますことなんです。
・What's your favorite scales and tunings? (The answer doesn't have to be microtonal one. )
My favorite scale has always been Dorian/Mixolydian. Beyond that, I'm really into just intonation and the harmonic series paradigm, and EDO's 9, 11, 14, 15, 17, 22, 31, and 41.
・好きなスケールやチューニングを教えてください。(微分音でなくても結構です)
私の好きなスケールはこれまでずっとドリアン/ミクソリディアンですね。その他、純正律や倍音列のパラダイムに9、11、14、15、17、 22,、31、そして 41の平均律などに本当にハマってます。
・Do you have any message to younger generations, and beginners for microtonal music?
Advice to beginners? "Play attention to language. Formulation, like composition, is when what you say and how you say it require each other. Google is your friend, people! ...Or is it?"
・より若い世代や、微分音音楽をこれから始める方に向けてメッセージがあればどうぞ。
初心者へのアドバイス? 言語に注意を向けてください。作曲のように、変容とは、あなたが何をどのように言おうか、お互いを必要とするときなのです。 みなさん、Googleは友達です!・・・かね?
Thank you Jacob.
今回のインタビューでも光るウィットに富んだ知性の持ち主であるJacob Anthony Barton。
政府が魂を監視しているという被害妄想といった部分は、訳していて目が点になりました(笑)
Jacobはmetaclown名義で非常にユーモラスなマイクロトーナルコーラスポップなども聴かせてくれます。
soundcloud
https://soundcloud.com/metaclown
translation and article
翻訳、記事作成
H. Wakabayashi
本日の微分音音楽家はアメリカ合衆国イリノイ州出身のJacob Anthony Barton。
21世紀の重要な発明(!)であるというudderbotを携えて。

・What has brought you to making microtonal music?
When I realized what microtonal music was, I was about 17 years old and it was like a lightbulb going on. From there I read Harry Partch, where I was drawn to Wilfred Perrett's 19-tone just intonation scale. This led me to doing an experiment in 19-equal that convinced me of the merit of the microtonal endeavor. It took about 10 years for my original conception of it to decay.
・微分音音楽を作ることになったきっかけを教えてください。
微分音音楽が何かはっきりと分ったのは17歳の頃であり、そういうことか!という感じでした。それ以来ハリー・パーチを読み、Wilfred Perrettの19音純正律に興味を引かれることになりました。そうして19平均律に行き着いたんです。微分音を頑張ることのメリットについて確信しましたね。私自身のオリジナルの概念に熟成するまでに、約10年かかりましたが。
・Tell us about your microtonal instruments, devices, whatever you use.
I have worked most on my own two ears, microtonal player piano sequencing, and the udderbot, a real-life 21st century acoustic new invention(!)
I also use the DAW Reaper (reaper.fm) because it uses digital effects to mock analog control, which helps me transpose into keys that ape my own sense of absolute pitch. And I favor Soundcloud for listening because it is a new paradigm for radio stations :)
・使用する微分音の楽器や機材について教えてください。
私はほとんど自分の耳を頼りに作曲してきました。それから微分音のピアノ演奏のシーケンス、そしてudderbotですね。これ、正真正銘の21世紀のアコースティックの新たなる発明品なんです(!)。(訳注トップの写真を参照)
DAWのReaper (reaper.fm)も使います。デジタルエフェクトをアナログを模倣するように使えるんですが、それが私だけの絶対音感の感覚を再現するために鍵盤に音を移調することに役立つんです。それから、SoundCloudを聴くのが好きですね。あれは新しいパラダイムのラジオですから。:)
・Is there any important point when you compose microtonal music?
My main criterion in composing is brevity -- is it brief enough? "The shortest construction to adequately convey a thought ... is long enough." -- Herbert Brün
see also Scott, R. (2014.) The art of brevity. Visual Arts Journal 40(1):121-123.
・微分音音楽を作曲するにあたって、大切にしていることはありますか?
私が作曲において主な基準としていることは、簡潔さです。これは十分に簡潔かな?「思考を適切に運ぶもっとも短い構造・・・は、十分に長い」- Herbert Brün
Scott, R. (2014.) The art of brevity. Visual Arts Journal 40(1):121-123. も参照してください。
・Tell us about your favorite microtonal music.
My favorite microtonalist was Ivor Darreg. I haven't heard much of his music, but his writings are available via http://www.tonalsoft.com/sonic-arts/darreg/contents.htm . It is because of him that I proudly use the word xenharmonic, and keenly listen to anyone who does the same. My favorite xenharmonic music includes Ben Johnston's string quartets, Toby Twining's Chrysalid Requiem, Hans Reichel's daxophone music, Judy Dunaway's balloon music, and many experiments carried out by amateurs (in the sense of its original meaning) all over.
・好きな微分音の音楽はなんですか?
私が好きな微分音音楽家はIvor Darregでした。そんなに沢山聴いたわけではないのですが、Darregの文章がここで読めます。
http://www.tonalsoft.com/sonic-arts/darreg/contents.htm
私が誇りを持ってゼンハーモニー(*1)という言葉を使うのは彼が所以であり、同じように言う方のものであれば何であれ熱心に耳を傾けます。私の好きなゼンハーモニーの音楽は、Ben Johnstonのstring quartets, Toby TwiningのChrysalid Requiem, Hans Reichelのdaxophone music、Judy Dunawayのballoon musicなど、そしてアマチュア(その起源の意味においてです)たちによってもたらされるたくさんの実験です。
訳注*1 ゼンハーモニー(Xenhamony)とはIvor Darregによるmicrotonalのための用語。
古代ギリシャ語の xenia"hospitable," "xenos"(foreign)という言葉から採られているそうです。
microのtonal(調整)という意味合いが含まれないこともあり、こちらの言葉が好まれることも多いです。
日本語の微分音は厳密にはmicrotoneには当てはまっても、microtonalには当てはまらないかもしれません。
microtonalでは微分調性という意味を含みうるため、伝統的な調性内における微分音の使用が、microtonalと
呼べるのかは、議論の分かれるところでしょう。本ブログでは、所々で一番相応しいと判断した訳語を使用します。
What's microtonal to you?
To me right now, it is both a place and a time, a lightness and a struggle. It is paranoia that the government is tracking our soul, the unspeakable inability to reach out, the boldness to do so anyway. It is powerful medicine. It is fart noises and joking and internationalism without globalism. Microtonality is a time zone.
あなたにとって微分音音楽(マイクロトーナル)とは?
今のところ私にとって、それは場所と時間の両方であり、軽快(lightness)さと、そして奮闘することです。
それは政府が我々の魂を監視しているというような被害妄想であり、到達するには言語を絶するような無力さ、とにかくそんなことをする大胆さ、厚かましさ。そして強力な治療薬です。
それはおならのノイズとか冗談です。グローバリズを伴わないインターナショナリズムです。マイクロトーナリティは時間帯(タイムゾーン)なのです。
・Do you have some favorite non-microtonal music?
Non-xenharmonically, I haven't listened to a wide range but am beginning to appreciate field recordings, collaboratively engineered music (for lack of a better term), and microtonal music made in a different experimental spirit than my original specific aims. Soundcloud artists fuk2deth, jackwright, dhaNiro, and Animal Picnic are perhaps examples of this? tongue emoticon
One genre I do NOT like is ambient music. I think it puts people to sleep, and we are in a time where people need to wake up to our noisy world, not medicate themselves with music.
・特に微分音音楽でない音楽で好きなものはありますか。
ゼンハーモニックでないものは、それほど広範囲には聴いていませんが、フィールドレコーディング、collaboratively engineered music (いい用語がないのでこう言っておきます)、そして私オリジナルの特有の目的とは異なった実験的精神によって生まれた微分音音楽などの良さが分かりはじめています。
恐らく、Soundcloudのアーティストのfuk2deth、 jackwright、 dhaNiroやAnimal Picnicとかはそんな例ですね? 一つ、私が好きではない音楽は、アンビエント・ミュージックです。アンビエントは人を眠たくさせますが、今を生きる私たちにとって必要なのは音楽で瞑想することではなくて、この騒々しい世界に目を覚ますことなんです。
・What's your favorite scales and tunings? (The answer doesn't have to be microtonal one. )
My favorite scale has always been Dorian/Mixolydian. Beyond that, I'm really into just intonation and the harmonic series paradigm, and EDO's 9, 11, 14, 15, 17, 22, 31, and 41.
・好きなスケールやチューニングを教えてください。(微分音でなくても結構です)
私の好きなスケールはこれまでずっとドリアン/ミクソリディアンですね。その他、純正律や倍音列のパラダイムに9、11、14、15、17、 22,、31、そして 41の平均律などに本当にハマってます。
・Do you have any message to younger generations, and beginners for microtonal music?
Advice to beginners? "Play attention to language. Formulation, like composition, is when what you say and how you say it require each other. Google is your friend, people! ...Or is it?"
・より若い世代や、微分音音楽をこれから始める方に向けてメッセージがあればどうぞ。
初心者へのアドバイス? 言語に注意を向けてください。作曲のように、変容とは、あなたが何をどのように言おうか、お互いを必要とするときなのです。 みなさん、Googleは友達です!・・・かね?
Thank you Jacob.
今回のインタビューでも光るウィットに富んだ知性の持ち主であるJacob Anthony Barton。
政府が魂を監視しているという被害妄想といった部分は、訳していて目が点になりました(笑)
Jacobはmetaclown名義で非常にユーモラスなマイクロトーナルコーラスポップなども聴かせてくれます。
soundcloud
https://soundcloud.com/metaclown
translation and article
翻訳、記事作成
H. Wakabayashi
スポンサーサイト