fc2ブログ

記事一覧

Jordan Dykstra インタビュー  Interview with Jordan Dykstra

海外の微分音の音楽家を紹介するため、FAQ的なテンプレートを用いたインタビューを行っています。
本日はカリフォルニア芸術大学で作曲を学んだJordan Dykstra。ドローンミュージックが好きなことから始まった微分音の探求について語ります。
I'm doing intervviews with microtonalists using FAQ like templates via Emails. Today's interview is with Jordan Dykstra.

bcs_jordan_dykstra_picture.jpg


・What has brought you to making microtonal music?

Looking back in my history, I think one of my earliest instances of microtonality was found in my love of drone music. I am a violist and I started making my own drone music with long delay effects and blending in of my own layers. Immediately the microtones began to shimmer, sometimes with dark hues and sometimes brighter. I fell in love with this sound. As I began studying further into my favorite composers and pieces I realized there was a common thread of microtonality amongst a majority of their works.

・微分音音楽を作ることになったきっかけを教えてください。

自分の歴史を振り返ると、私にとっての微分音(microtonality)の実例の一つとしては、ドローンミュージックへの愛着の中にあったと思います。私はヴァイオリニストで、自分自身のドローンミュージックをロングディレイのエフェクトと、自分で作ったレイヤーを混ぜたりして作り始めました。
すぐに微分音は揺らぎ始め、暗い色合いを伴うこともあれば、明るい色合いの時もありました。そんなサウンドに、恋をしたのです。好きな作曲家をもっと勉強し始めて分かったのですが、そんな作曲家の作品の主要な作品の中に、微分音の共通の脈絡があったのです。

How old were you when you started making your music?


Sometime around 22 years old

・ドローンミュージックを作り始めたころ、何歳くらいでしたか?

22歳くらいの頃でした。




・Tell us about your microtonal instruments, devices, whatever you use.


I am an avid violist and percussionist. I love the possibilities of creating tone from percussion noise-makers and exploring the middle ground. I love composing with sustaining instruments such as strings, piano with ebow, organ, and just about anything that can be bowed.


・使用する微分音の楽器や機材について教えてください。

私はヴァイオリニストとして熱心で、パーカッショニストでもあります。
ノイズを作り出すパーカッションから生まれる音の可能性が好きで、その中景を探求しています。弦楽器やebowによるピアノ、オルガン、それから弓で弾けるものならなんでも良いのいですが、そうした持続音を奏でる楽器で作曲するのが好きです。


・Is there any important point when you compose microtonal music?


An important aspect of my music when dealing with microtones is to let them exist without a struggle to be heard. Usually this means giving them room to open up and then settle into the ear.


・微分音音楽を作曲するにあたって、大切にしていることはありますか?


微分音を扱うときに、私が大切にしていることは、聴くのが大変なものにしないようにすることです。きっかけになるための居場所を微分音に与え、そして耳に納めてあげるという意味です。


・What's microtonal to you?


To me microtonal means that anything that uses microtones, or intervals less than a semitone (less than 100 cents).


あなたにとって、微分音(マイクロトーナル)とは?


私にとって、マイクロトーナルが意味することは、微分音または半音未満(100セント未満)の音程を使うものなら全てです。


・Tell us about your favorite microtonal music.


Some of my favorite microtonal composers include Alvin Lucier, James Tenney, Geard Grisey, Chiyoko Szlavnics, Wolfgang von Schweinitz, La Monte Young, Tony Conrad, Peter Ablinger, Klaus Lang, Polwechsel.


・好きな微分音の音楽はなんですか?

いくつか好きな作曲家を挙げるなら、 Alvin Lucier, James Tenney, Geard Grisey, Chiyoko Szlavnics, Wolfgang von Schweinitz, La Monte Young, Tony Conrad, Peter Ablinger, Klaus Lang, そして Polwechselですね。



・Do you have some favorite non-microtonal music?


I really enjoy hip-hop, negro spiritual, electronic, ultra-minimal, and a ton others - but to be honest, it’s really hard for me to call any music “non-microtonal”.

I also really enjoy gagaku, especially the pacing and the sounds of the shō. In fact, it inspired me for my 30 minute drone piece called Elegant Music - http://jordandykstra.bandcamp.com/album/elegant-music




・特に微分音音楽でない音楽で好きなものはありますか。


ヒップホップ、ネグロスピリチュアル、エレクトロニック、ウルトラ・ミニマル、他にもいっぱいですが本当に楽しんでいます。でも正直に言うと、私にとってはどんな音楽も、微分音的でないとは言い難いです。
雅楽も楽しんでいます。特に笙の間の取り方や音ですね。それに実際にインスパイを受けてElegant Musicという30分のドローンも作曲しました。 http://jordandykstra.bandcamp.com/album/elegant-music



・What's your favorite scales and tunings? (The answer doesn't have to be microtonal one. )


Lately I have been using some ambiguous scales. In my recent piece “Seven Found Clouds” I let the performer choose from 25 different non-octave interval patterns. It gives the piece a misty unstable element that floats and hides the element of grounding in a tonality sense. I also enjoy using an octave scale that has 1200 notes, using every whole number cent available. Even though I believe Just Intonation (JI) is really the most contemporary tuning in the lineage of historical analysis of tuning systems, I do have a keen interest in different mean-tone temperaments as well. Spectral analyzation to influence tuning is another interesting aspect of mine that keeps coming up in my compositions.




・好きなスケールやチューニングを教えてください。(微分音でなくても結構です)


最近では曖昧な、多義的なスケールを使っています。最近の作品 “Seven Found Clouds”においては、演奏者に25の非オクターブの音程のパターンを選ばせるようにしました。そうすることで、調性の基礎になる要素の中で浮かんでは消える神秘的で不安定な要素が作品に与えられるのです。
使用できるあらゆるセントを用いて、1オクターブの中に1200の音程があるスケールを使うことも楽しんでいます。 私は調律の体系の系統の歴史的な分析において、本当は純正律が最も現代的な調律だと確信はしているものの、他のミーントーン(中全音律)にも強い興味を抱いています。調律に影響を及ぼすスペクトラルな分析は、私のもう一つの主要なテーマであり、私の作曲にも表れ続けています。

13271747_10100538912297800_1868101690_o.png


・Do you have any message to younger generations, and beginners for microtonal music?

I think performing is an integral part of microtonal music. Literally knowing how the microtones feel with their beating discrepancies and alignment is an important aspect to understanding microtonal relationships. A firm grasp on the harmonic series and hertz frequency relationships is of course very important, as well as a stronghold on intervals within the 12-tone western system.


・より若い世代や、微分音音楽をこれから始める方に向けてメッセージがあればどうぞ。


演奏は微分音音楽において不可欠な要素だと思います。
微分音がどれほどきつい不一致と協和の感覚を及ぼすかをを文字どおり知ることは、音の微分的な関係を理解する側面において大切です。西洋の12音階のシステムに内在する音程の地盤と同様に、ハーモニーの整列と周波数の関係をしっかりつかむことももちろん大切です。

Thanks Jordan!
第一回目、とても貴重なインタビューを頂きました。訳しているだけで、密度の濃い微分音のクラスに通っているのと同じくらい勉強になります。デカメガネがおしゃれなJordan、セーターもイイね。興味を持った方は是非下記リンクより作品を聴いてみてください。“I’m Not a Horse Person, Dog (Accretion)”はドローン好きの方にもオススメです。


Official website with worklis
作品リストと公式ウェブサイト
http://www.jordandykstra.com/

YouTube
“The Neutral Mask”


“I’m Not a Horse Person, Dog (Accretion)”


Soundcloud
https://soundcloud.com/jordandykstra

translation and article
翻訳、記事作成
H. Wakabayashi



スポンサーサイト



コメント

コメントの投稿

非公開コメント